Härliga Fredagsmorgon

Jag går ut genom dörren när jag får ett sms av Louise. "-Klä på dig det är 4 grader ute." Tittar ned på min tunna outfit som består av leggings och en kjol. När jag vänder mig om för att låsa dörren känner jag hur gåshuden sprider sig över hela kroppen, sådär så det gör ont. Jag tar av mig min halsduk och virar den runt kroppen. Det blev lite bättre men ändå inte.
Knallar iväg till tåget. Den tio-minuters promenaden var som en halvtimme. Äntligen framme vid perongen, det blåser kallt och det finns ingenstans att gömma sig undan vinden. Slår mig ned på en bänk som var dyngsur efter nattens skyfall. Som tur var hade jag en tidning i högsta hugg som jag snabbt lägger under min kalla bakdel. Det välbekanta ding-donget hörs. Alla själar som står på perongen drar en stor suck för att sedan spetsa öronen till max. "- Tåget mot Västerhaninge från Nynäshamn beräknas bli cirka 15 minuter försenat. Vi beklagar detta." hörs från högtalarna. Den andra sucken kommer i kör med alla andras. Typiskt. Nu kommer jag försent till skolan igen. Precis som igår pga SJ. Det ska jag tacka dem för när det står ett stort IG på mitt betygspapper. Jag ringer min vän Emelie som ska ta samma tåg. Jag beklagar mig en stund över att jag håller på att frysa ihjäl och att det kommer att ta evigheter innan jag kommer in i värmen. Hon svarar med ett tröstande "- jaha vad bra, då kan jag stanna hemma lite längre."
Ding-donget hörs igen. Alla spetsar öronen.
"-Tåget mot Västerhaninge från Nynäshamn beräknas bli cirka 20 - 25 minuter försenat, vi beklagar detta."
En suck som är både högre och längre än de båda andra tillsammans går över hela perrongen.
Min morgon är totalt värdelös.
Nedkyld som en naken kvinna i Sibirien hoppar jag tillslut på tåget. Kommer till skolan en halvtimme försent. Går raka vägen in och mummlar något till läraren om Bög-SJ som inte kan sköta sitt jobb. Slår mig ned och virar in mig i min halsduk. 500 spänn för en dunjacka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0